اولین بار آلبوم کلاسیک "آرت تیتوم و بن وبستر" (Art Tatum-Ben Webster Quartet ) را در فیلم سپتامبر (1987) وودی آلن شنیدم؛ فیلمی چخوفی که تماماً در یک خانۀ ییلاقی می گذرد و در آن سام واترستون آرام و روشنفکر، صفحۀ این آلبوم را روی گرامافون می گذارد و مادر تازه به دوران رسیدۀ میا فارو می پرسد "کدوم یکی آرت تیتومه و کدوم بن وبستر؟"
برای این که جواب این خانم پا به سن گذاشتۀ کم دانش نیوانگلندی را داده باشیم باید بگوییم که آرت تیتوم نوازندۀ بزرگ پیانو (56-1901) – یک کور مادرزاد – و بن وبستر (73-1909) استاد مسلم ساکسفون تنور از کانزاس سیتی است.
این نشست تاریخی در سپتامبری بارانی در نیویورک پر شده است؛ به طور دقیق یازده سپتامبر 1956 و عجیب نیست که آلن چنین هوشمندانه این آلبوم را برای القای آن حال و هوای غمگین و با وقار برگزیده است. هفت قطعۀ اجرا شده همه استانداردهای جاز هستند و ظاهراً پیشنهاد انتخاب چنین قطعاتی متعلق به تهیه کنندۀ بزرگوار این نشست – و باقی نشست های آرت در همان دوره – جناب نورمن گرنتز بوده است. نوازندۀ باس، رد کلندر و نوازندۀ درام، بیل داگلاس است.
در راهنمای پنگوئن (کوک و مورتون) دربارۀ این نشست نوشته شده:
I've seen Art Tatum's performance in Clint Eastwood's film (don't remember the movie's name)which was part of Marty's 7 DVD set about Blues music: absolutely fantastic!!!
ReplyDeleteامشب با بن وبستر آشنا شدم و کم کم به این جا کشیده شدم. وبستر یک نوازندهی رویایی تنور ساکسه. فقط خواستم بگم کاش براش آستین بالا بزنید
ReplyDelete