جیمی اسمیت
8 دسامبر 1928 نوریس تاون ِ پنسیلوانیا
8 فوریه 2005
جیمی اسمیت سلطان ِ بلامنازع ارگ هاموند (هاموند B3 یکی از انواع کیبوردهای الکترونیک رایج در جاز) در سالهای 1950 و 1960 بود. مایلز دیویس او را به فهرست عجایب دنیا اضافه کرده و «هشتمین شگفتی عالم» می خواندش. تاثیر شیوه نواختن او نه تنها بر تمام ارگیستهای جازی که پس از او آمدند، بلکه در زنده شدن دوباره این ساز در موسیقی راک و در سالهای 1960 و 1970 نیز انکار ناپذیر بود. او نشان داد که ارگ میتواند ساز اصلی یک گروه جاز باشد و توانست با این ایده ارگ را که تنها به عنوان وسیلهای برای دادن ضرباهنگهای آتشین به قسمت ریتم ارکستر جاز بود، به یکی از مهمترین سازهای تاریخ این موسیقی تبدیل کند، جایی که سولوهای نفس گیر او شنونده را میخکوب میکرد.
مجموعه کارهایی که جیمی با این ساز و برای کمپانی "بلونُت" بین سالهای 1956 تا 1963 ضبط کرده باعث بوجود آمدن انقلابی اساسی در این ساز و نوع بهکارگیری آن در موسیقی جاز شد. دست چپ جیمی آکوردهایی که یادآور آکوردهای پیچیده بیباپ بودند را اجرا می کرد، با ضرب پایش به پدال ، باس و ضرب اصلی را خلق میکرد و دست راست او استانداردهایی چون Walk on the Wild Side را به hit های با ضرب بالا بدل میساخت که در دهه 1960 همه جا شنیده میشدند. صدای ارگ او همزمان نشان دهنده تلفیقی از توانایی های او در سویینگ، گاسپل، بلوز و R&B بود. جیمی اسمیت، خود به تنهایی یک ارکستر کامل، در سنت آدمهایی مثل وایلد بیل دیویس بود.
اسمیت نواختن پیانو را از والدینش آموخت. به مدرسه موسیقی همیلتون رفت (1948) وکمی بعد(1950) از مدرسه اورنستین در فیلادلفیا فارغ التحصیل شد. نواختن پیانو را از 1951 شروع کرد و در 1953 به سراغ ارگ هاموندرفت. آنقدر موفق بود که بتواند در مدتی کوتاه سر از نیویورک دربیاورد و در کافه "بوهمیا" برنامه اجرا کند. در نیویورک با اجراهایی در کلوب "بردلند" و فستیوال جاز "نیوپورت" 1957 شهرت پیدا کرد. "بلونت" با او قراردادی بست و اسمیت اولین کارهایش را با تریوهایی درخشان برای کمپانی ضبط کرد.
همراهان او در این آلبوم ها بعضی از مهمترین نامهای جازند: کنی بِرل، لی مورگان، لو دانالدسن، جکی مکلین و آیک کیوبک. دوره موفق دیگری را بین 1963 تا 1972 در کمپانی "ورو" (Verve) سپری کرد. در این دوره کارهایی با ارکسترهای بزرگ (با تنظیم نلسون ریدل) ضبط کرد و از قالب قدیمیاش، کار با تریو، برای مدتی بیرون آمد. در این دوران کارهایی که با وس مونتگمری انجام داده نمونههایی کلاسیک و قابل مطالعه از همنوازی ارگ هاموند و گیتار الکتریکند. در میانه دهه 1970 کلوبی در لوس آنجلس به راه انداخت که در آن به اجرای برنامه میپرداخت. در دهه 1980 دوباره به اجرای کنسرتهایی در نقاط مختلف دنیا دست زد و نسل جدیدی از ستایندگانش را سر ذوق آورد. قراداد دوبارهای با "بلونت" در 1985 امضاء کرد و تقریبا تا سالهای واپسین دست از نواختن در کلوبهای کوچک و فستیوالهای بزرگ برنداشت. قدرت بداهه نوازی اسمیت در ریتمهای تند به موسیقی او انرژی و شوری منحصر بفرد میدهد. اسمیت بدون شک در ساز خود بهترین بود و تا امروز هم رقیبی برای موسیقی او پیدا نشده است، لااقل من خبر ندارم.
دیسکوگرافی اسمیت. آلبومهایی که قرمز شدهاند، انتخاب من از بین آثار او هستند و کارهایی که حتماً باید بشنوید:
1956-Club Baby Grand-Willingto
All The Way Live
Angel Eyes
Any Number Can Win
Back At the Chicken Shack
Bashin'
Blue Bash!
Bucket
Cat... The Incredible
Christmas Cookin'
Crazy Baby
Damn!
Dot Com Blues
Dynamic Duo
Fourmost
Fourmost Return
Further Adventures of Jimmy &Wes
Got My Mojo Workin/Hoochie Coo
Groovin At the Small's Paradise
Home Cookin'
House Party
I'm Movin On
Immortal Concerts: Club Baby G
Jazz 'Round Midnight
Jimmy Smith's Finest Hour
Midnight Special
Off The Top
Open House
Organ Grinder Swing
Paris Jazz Concert 1965
Peter & the Wolf
Prayer Meetin'
Prime Time
Root Down
Sermon
Six Views of The Blues
Softly As a Summer Breeze
Standards
Sum Serious Blues
سایت فوقالعادهای در اینجا درباره او وجود دارد که شامل دیسکوگرافی ِ کامل آثار و بقیه اطلاعات ضروری درباره اوست.
No comments:
Post a Comment